
Marketing v metaversu: čiré bláznovství, nebo blízká budoucnost?
V poslední době stále častěji slýcháme o metaverzu. Možná jste si také všimli, že se na nás toto magické slovo valí ze všech stran. A když se ho začínají ujímat i tak konzervativně vnímané instituce, jako jsou banky, je to nejspíš neklamné znamení, že na tom něco bude. A tak jsem to začal zkoumat trochu podrobněji…
Co je to vlastně metaverzum? V podstatě jde o virtuální svět, ve kterém člověk může dělat prakticky stejné věci jako ve skutečném životě. Může jít nakupovat nebo se setkat s přáteli. Může jít do banky nebo do autosalonu, aby si nakonfiguroval své nové auto. Ale metaverze není hra. Je to svět, který běží v reálném čase a nikdy se nevypíná. Stejně jako skutečný život. To zní hezky, ale jak si představujete metaverzi ve skutečnosti?
Takový obyčejný den v metaversu
Vize odborníků, kteří se zabývají metaverzemi, vypadají asi takto. Ráno vstanete z postele, nasadíte si na hlavu headset pro virtuální realitu a tím se automaticky ocitnete v metaverzu. Jdete do obchodu a objednáte si potraviny. Pak si vyřídíte bankovní účty, navštívíte svého mobilního operátora a zajdete s kamarády na kávu. Po celou dobu se pohybujete v určitém vymodelovaném světě, jako byste hráli hru.

Jednotlivé prvky tohoto virtuálního světa jsou však propojeny s realitou. Když jdete do metaverza mobilního operátora, zaplatíte svými penězi a koupíte si balíček služeb v reálném životě. Pokud si v metaverzu objednáte potraviny, kurýr vám je doručí domů v reálném světě. Žijete tedy plnohodnotný život, ale stále sedíte doma na gauči. Můžete také navštívit fitness centrum v metaverzu a zacvičit si. Večer vyjmete virtuální realitu z hlavy a jdete spát. Zní to bláznivě, že? No, takhle by mohla vypadat budoucnost nás všech.
Má metaverze budoucnost?
Přestože starší lidé nad myšlenkou metaversa nevěřícně kroutí hlavou a doufají, že něco takového nikdy nebude fungovat, mladší generace je z něj nadšená. Probíhající investice jsou důkazem toho, že metaverze není jen výkřikem do tmy a její budoucnost bude pravděpodobně docela zajímavá.
Pravděpodobně jste již zaznamenali, že Mark Zuckerberg investuje desítky milionů dolarů do metaversa. Věnují se mu nejznámější oděvní značky, například Gucci nebo Vans. A zapojeny jsou i slovenské banky a další instituce. Zatímco dosud byly projekty metaverza vnímány především jako hry (Roblox, Sandbox apod.), zúčastněné společnosti se snaží, aby metaverza byla vnímána jako paralelní svět k tomu reálnému, nikoli jako hra Jak bude vypadat v budoucnu a jaké možnosti přinese, zatím nevíme. Jedno je však jisté. Můžeme očekávat opravdu velké věci.
A co marketing v metaverzu?
Nyní, když víme, co vlastně myslíme metaverzemi, se podívejme, jakou roli budou hrát v marketingu. Je jasné, že s tím, jak se mnoho lidí přesune z reálného světa do metaverza, billboardy u silnic rychle ztratí svou účinnost. Velká část offline i online marketingových aktivit se prostě přesune do virtuální reality. Přitom se nejedná o nějakou vzdálenou budoucnost. Některým značkám pomáhá metaverze růst již dnes.

Skvělým příkladem je známý výrobce tenisek a oblečení Vans, který je úzce spojen se skateboardingem. Její marketingový tým se rozhodl pro senzaci. Na platformě Roblox, což je jakási demoverze metaverza, nechala společnost Vans vytvořit virtuální skatepark, ve kterém mohou uživatelé trénovat různé triky. Výsledek? Tento skatepark dosud navštívilo více než 48 000 000 lidí. To nepotřebuje žádný zvláštní komentář.
Marketing lze v metaverzu provádět mnoha způsoby. Značky mohou vytvářet vlastní výlohy, billboardy nebo různé interaktivní zážitky pro uživatele. Možností je opravdu hodně.
Můžete se také připojit k metaverzu?
Jak ukazuje značka Vans a mnoho dalších značek, metaverse marketing lze naplno využít i dnes. I když se stále nachází v jakési experimentální fázi. Zapojit se může každý. Můžete se například zaregistrovat na platformách, jako je Roblox nebo Sandbox, a najít tam způsoby, jak propagovat svou značku. Případně se můžete spojit přímo s vývojáři zajímavých projektů metaverza a nechat si implementovat svůj podnik do jejich virtuálního světa.
Marketing v metaverzu má velký potenciál, zejména pokud je vaše cílová skupina ve věku 13 až 35 let. Podle odborníků ze společnosti Vans je metaverze tím nejlepším místem, kde lze pro tuto cílovou skupinu dělat kampaně na podporu povědomí o značce. To samozřejmě platí i pro zahraniční trhy, zejména pak pro Ameriku, kde metaverze není většině mladých lidí cizí. Než se však dostane do Evropy a na Slovensko, bude to zřejmě ještě chvíli trvat. Každopádně je to opravdu fascinující nápad a sám jsem zvědavý, jak se celé metaverze v budoucnu vyvine.
![]() |
![]() |
© MONKEYMEDIA 2022 |
---|---|---|