
Jak správně přizpůsobit marketing generaci Z?
Při vytváření marketingové strategie a oslovování zákazníků se pravděpodobně setkáte s mladými lidmi z generace Z. Tato generace se od ostatních generací, například mileniálů, liší především tím, že nezažila svět bez digitalizace. Jaký způsob komunikace byste tedy měli zvolit, abyste je zaujali a přesvědčili k nákupu?
Co je generace Z?
Generace Z má více definic. Někteří říkají, že jde o lidi narozené mezi lety 1994 a 2004, zatímco ti, kteří se narodili později, patří do generace alfa. Většina se však shoduje na tom, že generace Z, známá také jako generace Z, zahrnuje všechny osoby narozené v letech 1997 až 2012.
Jinými slovy, nejstarším lidem, na které se při marketingu generace Z zaměříte, je v současné době přibližně 27 let a nejmladším 12 let.
Jak se generace Z liší od ostatních generací?
Zoomeři, jak se často říká generaci Z, jsou známí tím, že na rozdíl od mileniálů a boomerů neznají svět bez internetu, počítačů a mobilních telefonů. Mnozí je proto vnímají jako skupinu mladých lidí, kteří svůj volný čas vyplňují sociálními sítěmi a online nakupováním.
Lidé, kteří vyrostli v době, kdy jsou technologie běžnou součástí života, jsou považováni za technicky zdatné. Bez jakýchkoli komplikací se dokážou přizpůsobit inovacím a novinkám, které pro ně trh chystá.
Pro generaci Z je také charakteristické, že se zajímá o různé globální problémy, jako je znečištění ovzduší nebo genderová nerovnost. Proto aktivně bojují za svá práva a spravedlnost.
Všechny tyto údaje jsou pro obchodníky zásadní. Významně ovlivňují chování zoomerů a způsobují, že dělají zcela jiná nákupní rozhodnutí než například starší mileniálové.
Hlavní marketingové výzvy pro generaci Z
Marketing pro generaci Z přináší velké příležitosti pro menší i větší firmy. Přináší však také řadu výzev, na které bychom neměli zapomínat. Mezi ně patří:
Krátké rozpětí pozornosti
Množství obsahu vede k tomu, že se pozornost potenciálních zákazníků stále zkracuje. Nejhoršími provinilci jsou zoomeři, které podle nejnovějších statistik musíte zaujmout za neuvěřitelných 8 sekund.
Pozornost se stále zkracuje. Důvodů je několik. Tím největším je určitě velký objem informací, které náš mozek nestíhá zpracovávat. Kromě toho je problémem také neustálé kontrolování mobilního telefonu. Průměrný člověk se na něj během dne podívá 58krát, což postupně snižuje jeho pozornost.
Rozmanitost platforem
Na rozdíl od starších generací fungují zoomery na více platformách najednou. Podle statistik je u nich nejoblíbenější YouTube, který doplňují Instagram, TikTok, Snapchat, Facebook, X (Twitter), Discord, Reddit, Twitch a BeReal.
Pokud chcete přilákat zájemce, musíte být aktivní alespoň na polovině výše uvedených platforem. Jen tak s nimi budete v kontaktu a budete je motivovat k nákupu.
Obavy o ochranu soukromí
Generace Z vyrostla nebo vyrůstá ve světě, kde se neustále hovoří o obavách ze zneužití osobních údajů a ztráty soukromí. Proto při komunikaci s nimi dbejte na otevřenost a transparentnost.
Průběžný vývoj trendů
Zoomers stojí v čele rychle se vyvíjejících digitálních a kulturních trendů. Pokud s nimi chcete držet krok a vždy jim poskytnout to, co potřebují, musíte být připraveni měnit své marketingovou strategii.
Zájem o “něco víc”
Generaci Z přitahují značky, které mají smysluplný příběh a snaží se svými činy pomáhat světu. Pokud toto firma postrádá, zoomers s ní nedokážou rezonovat a s větší pravděpodobností se rozhodnou nakoupit u někoho jiného.
Jak přizpůsobit marketing generaci Z?
Existuje řada způsobů, jak přizpůsobit marketing generaci Z. Mezi ty nejúčinnější patří:
Sladění značky s hodnotami generace Z
Prvním pravidlem marketingu pro generaci Z je, že pokud ji chcete zaujmout, musíte hlásat hodnoty, kterým věří. Ukažte jí tedy, že vaše produkty jsou vyráběny eticky a udržitelně nebo že podporujete rovnost žen a mužů.
Nezapomeňte na webových stránkách sdělit hodnoty, které prosazujete, a… sociálních médiích. Ideální jsou příspěvky se zajímavou a poutavou grafikou.
Vytváření specifického obsahu pro každý kanál
Zoomeři používají velké množství sociálních sítí, přičemž každá z nich má pro ně jiný účel. Instagram obvykle navštěvují, když hledají inspiraci. TikTok naopak otevírají pro zábavu nebo aby našli nové trendy.
Přizpůsobte se každé sociální síti a na každé publikujte něco jiného. Lépe tak zapadnete do online komunity a dosáhnete lepších výsledků.
Vytvářejte krátký a stručný obsah
Nikoho dnes nebaví číst dlouhé příspěvky nebo sledovat několikaminutová videa. To platí nejen pro zoomery, ale také pro mileniály a dokonce i pro boomery. Lidé se chtějí dozvědět novinky a zajímavosti rychle a přímo. Aniž by je museli dlouho hledat.
Při vytváření příspěvků nebo reklam se snažte být struční. Pište stručně a nechte fotografii, grafiku nebo video mluvit za vás.
Použití videí
Generace Z miluje krátká a originální videa. Byla by tedy škoda, kdybyste tuto příležitost propásli.
Dnes můžete natáčet všechno. Od výroby produktů přes jejich balení až po dopravu na adresu nebo prodej v kamenném obchodě. Pokud se vám to hodí, zapojte se do různých trendů a výzev nebo si vytvořte vlastní.
Sázka na důvěryhodnost a autenticitu
Zoomeři chtějí znát detaily, které jiné generace nikdy nezajímaly. Kromě toho, jak se produkty vyrábějí, vyžadují také informace o tom, jak nakládáte s osobními údaji nebo jaké hodnoty vyznáváte. Buďte proto transparentní a poskytněte jim vše, co můžete.
Důvěryhodnost a autenticita jsou pro generaci Z klíčové. Pokud si vás s těmito vlastnostmi nespojí, nebudou u vás nakupovat.
Získejte pomoc od influencerů
Generace Z sleduje řadu různých vlivných osobností. Využijte jejich vlivu a nechte je mluvit o vašich produktech nebo značce.
Nezapomeňte však, že není influencer jako influencer. Je důležité vybírat osobnosti, které jsou zoomery nebo jejichž publikum je této generace. V opačném případě nebude spolupráce úspěšná.
Být zábavný
Dnešní mladí lidé netouží po výmluvách nebo nudné komunikaci. Chtějí číst texty nebo vidět grafiku, která je baví. Při tvorbě marketingové strategie se proto nebojte používat negramatické výrazy, anglicismy nebo fráze, kterým bude rozumět jen generace Z.
Využití obsahu generovaného uživateli
Obsah vytvářený uživateli (UGC) je nový fenomén, který postupně nahrazuje klasické influencery. Ti už nejsou pro zoomery tak důvěryhodní jako dříve a chtějí se o produktech nebo službách dozvědět od běžných lidí.
A jak UGC začlenit do své kampaně? Jednoduše. Stačí se podívat na recenze zákazníků a použít jejich fotografie a reference v příspěvcích na sociálních sítích, v reklamách nebo na webu.
Zaujměte i generaci Z
Generace Z představuje velkou skupinu zákazníků, na kterou byste neměli zapomínat. Pokud je však chcete zaujmout, musíte pečlivě promyslet svou marketingovou strategii. Nevíte, jak na to, nebo jste to zkoušeli, ale neměli jste dobré výsledky? Obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme s marketingem nejen pro generaci Z, ale i pro další generace.
![]() |
![]() |
© MONKEYMEDIA 2022 |
---|---|---|