Blog


Emoce prodávají – tajemství úspěchu velké značky

Dnes žijeme v době, kdy je digitální prostor doslova zaplaven nekonečným množstvím reklam. A teď se zamyslete, kolik z nich vám skutečně utkví v paměti. Zkuste si vybavit jednu konkrétní reklamu. Máte ji v paměti? A teď se zamyslete – proč právě tato? Čím je tak výjimečná, že si ji stále pamatujete?

Dnes bych vás rád seznámil s tématem, které mě osobně velmi zajímá, a tím jsou emoce. Až donedávna jsem sám nevěděl, proč jsou mi některé reklamy a značky bližší než jiné a co vlastně dělá značku skutečnou značkou.

Co je emocionální marketing?

Emocionální marketing je oblast marketingu, která se zaměřuje na vytváření strategií schopných vytvořit hluboké emocionální spojení mezi značkou a jejími zákazníky. Jedná se o typ komunikace, který se dotýká podvědomí, probouzí naše pocity a oslovuje lidštější stránku každého z nás. Jejím cílem je proto budování silných emocionálních vazeb, které podporují loajalitu a zvyšují zapamatovatelnost značky.

Studie ukazují, že značky, které dokáží vyvolat emocionální reakce, mají mnohem větší šanci udržet si zákazníky v dlouhodobém horizontu. Proč? Protože emocionální vazba je mnohem silnější a hlubší než racionální úvaha. Podle výzkumů je až 95 % našich rozhodnutí podvědomě ovlivněno emocemi, takže značky, které dokáží mluvit jazykem emocí, mají oproti ostatním výraznou výhodu.

Hlavní typy emocí používané v marketingu

Zde je několik typů emocí, které mají velký vliv na to, jak vnímáme reklamy.

Radost a štěstí: jistě znáte ten pocit, když vám nějaký veselý obsah vykouzlí úsměv na tváři. Takové kampaně se šíří rychleji, protože lidé rádi sdílejí pozitivní emoce.

Strach a úzkost: někdy reklamy využívají strach, aby upozornily na důležitá rizika, například v oblasti zdraví nebo bezpečnosti. Například kampaně varující před následky kouření jsou silné a těžko zapomenutelné.

Hněv a kontroverze: značky často spoléhají na tyto emoce, aby upozornily na sociální nebo environmentální problémy. Takové reklamy motivují lidi k jednání, což je někdy přesně ten impuls, který je potřeba.

Nostalgie: Představte si reklamy, které vám připomínají dětství nebo staré dobré časy. Příkladem může být Coca-Cola nebo Lego, které se často vracejí k ikonickým momentům z minulosti.

Emoce, jako je radost, strach nebo překvapení, mohou reklamu učinit mnohem zapamatovatelnější. Takové emotivní kampaně jsou navíc až dvakrát účinnější než racionální. A víte, co je na tom nejlepší? Obsah, který nás rozesměje nebo pohladí po duši, se na sociálních sítích šíří jako lavina.

Nejznámější značky a jejich aplikace emocí

Coca-Cola – “Sdílet kolu”

Společnost Coca-Cola přišla s jednoduchým, ale geniálním nápadem. Místo svého loga na lahve umístila populární jména. Výsledkem bylo, že lidé začali nápoje sdílet s přáteli a rodinou, což vyvolalo pocit radosti a sounáležitosti. Na sociálních sítích se to okamžitě ujalo a kampaň se stala známou a úspěšnou po celém světě. Dokázala vytvořit silné emocionální pouto, které si zákazníci pamatují dodnes.

Láhev Coca-Coly z kampaně

Nike – “Just Do It”

“Just Do It” od Nike není jen slogan, ale doslova životní filozofie. Tato kampaň motivuje lidi, aby překonávali své limity a byli tou nejlepší verzí sebe sama. Společnost Nike do svých reklam zapojila sportovce všech věkových kategorií, od dětí až po seniory, čímž ukázala, že tato značka je pro všechny. Tato myšlenka posilování rezonovala s miliony lidí po celém světě a učinila z Nike víc než jen značku – stala se symbolem inspirace a motivace.

Kampaň Nike

Vždy – “#LikeAGirl”

Kampaň #LikeAGirl společnosti Always byla obrovským hitem, protože měla jasný cíl – změnit pohled na slovní spojení “jako holka”. To, co kdysi znělo jako urážka, se díky této kampani změnilo v symbol síly a sebevědomí. Vždy oslovovala dívky a ženy, aby ukázala, že dělat věci “jako holka” je něco hodnotného. Tato kampaň podpořila diskusi o genderových stereotypech, posílila sebevědomí mladých dívek a ukázala, že značce záleží na více než na jejích výrobcích – záleží jí na skutečném životě jejích zákaznic.

Na obrázku jsou tři dívky při různých sportovních aktivitách a logo značky Always.

V marketingu jsou emoce tím, co může značku odlišit od ostatních. Ať už jde o radost, motivaci nebo nostalgii, kampaně, které dokáží zasáhnout srdce lidí a vybudovat nejen loajalitu, ale také nezapomenutelné spojení. Příklady velkých značek jako Coca-Cola, Nike nebo Always ukazují, že správné využití emocí může ze značky udělat něco víc – symbol a hodnotu, kterou si lidé zapamatují.

Pokud vás toto téma zaujalo a přemýšlíte, jak byste mohli využít emoce ve svém marketingu, rádi vás inspirujeme a pomůžeme vám. V Monkeymedia věříme, že dobrý příběh a správné emoce mohou vaši značku posunout blíže k zákazníkům.

 nextlevel@monkeymedia.sk  

   +421 910 954 999

© MONKEYMEDIA 2022


 nextlevel@monkeymedia.sk      +421 910 954 999 © MONKEYMEDIA 2022