Blog


Důslednost v marketingu: inspirujte se světovými značkami!

Důslednost v marketingu udržuje značku viditelnou na přeplněném trhu a jasně rozpoznatelnou v době akutního nedostatku pozornosti. Je také předpokladem pro budování důvěry a loajality na cestě k vytvoření lovebrandu a proniknutí mezi elitu trhu. Sdělení a identita značky zůstávají základem marketingové strategie každé společnosti. A to, co spojuje všechny nejúspěšnější světové společnosti, je nejen jejich sdělení a identita, ale také konzistentnost jejich marketingu a brandingu.

Všichni známe elegantní a minimalistický design společnosti Apple, ikonické logo, které doprovází slogan Just Do It, luxus, který ztělesňuje trojcípá hvězda Mercedesu, stoleté logo Coca-Coly a ladné křivky její lahve nebo nezaměnitelné zlaté oblouky McDonald’s.

Tyto značky se staly globální elitou díky

  • spontánní rozpoznávání,
  • snadno zapamatovatelné,
  • a jednoznačnou identifikaci.

A právě důslednost v marketingu spojuje tyto společnosti, které jsou průkopníky nejen ve svém oboru, ale zejména v marketingové strategii a budování značky.

V prestižní společnosti je stále prostor pro mladší značky, jako je švédská společnost Spotify. Ta se stala synonymem pro streamování hudby a její zelené logo najdete téměř na každém zařízení.

Co máme na mysli pod pojmem konzistentnost v marketingu?

Důslednost v marketingu zahrnuje především

  • systematicky,
  • Jasné,
  • a rozpoznatelné

použití vizuálních nebo slovních prvků, které jsou jasně spojeny s jednou značkou (společností nebo produktem). Rozpoznatelnost a konzistence se týkají především vizuální identity a tónu hlasu (“hlasu” značky).

Konzistence v marketingové komunikaci zahrnuje všechny prvky komunikace značky, včetně

  • loga,
  • vizitky,
  • Webové stránky,
  • audiovizuální obsah,
  • mailingové kampaně,
  • nebo design prodejen, showroomů či pop-up stánků.

Právě konzistence zaručuje, že sdělení nebo značka jsou rychle a jasně identifikovatelné a ztotožnitelné s hodnotami společnosti, a to bez ohledu na

  1. typ komunikace,
  2. forma marketingu,
  3. Kanál,
  4. nebo médium.

Důslednost v marketingu umožňuje zákazníkům rychle rozpoznat vaši firmu a komunikovat s vaší značkou, což vytváří pozitivní image a příjemnou zákaznickou zkušenost. A zároveň je jedním z hlavních faktorů při budování a posilování loajality na cestě k vytvoření lovebrandu.

Značka: viditelnost, důvěra, jedinečnost

Kombinace jednotného firemního hlasu (značky) a soudržných vizuálních prvků přispívá k zapamatovatelné identitě a budování vlivné značky.

Díky tomu se jedinečné poselství, hodnoty a poslání společnosti odráží v celé marketingové strategii a reklamních kampaních. A zákazníci jsou schopni spontánně rozpoznat vaši značku za komunikací i bez zjevné přítomnosti loga nebo názvu společnosti.

Pečlivá strategie a dodržování specifických firemních hodnot jsou velmi důležité při budování vztahu se zákazníky. Přímým důsledkem je rostoucí vnímání značky a loajalita zákazníků.

Pokud chcete dosáhnout trvalého a dlouhodobého úspěchu, je důslednost v marketingu nezbytná.

A hraje také klíčovou roli při aktivizaci (zapojení) nejen zákazníků, ale i širší veřejnosti. Ta nemusí nutně patřit mezi cílové segmenty, ale může významně přispět k pozitivnímu vnímání vaší značky nebo společnosti.

důslednost v marketingové inspiraci

Nesporné výhody, které vám přináší důslednost v marketingu

V dnešním vysoce konkurenčním prostředí je velmi důležité mít rozpoznatelnou značku. Nejen proto, abyste se odlišili od šedého průměru, ale především proto, abyste na sebe upozornili v reklamním smogu ve virtuálním i reálném prostoru. Žijeme ve zrychlené době, kdy se pozornost stala nedostatkovým zbožím.

Zákazníci, kteří znají vaše logo, slogan nebo vizuální styl, mají tendenci spontánně tíhnout k vašim produktům nebo službám. Rozpoznatelná značka nese správnou pověst, která následně zaručuje, že očekávání zákazníků budou naplněna.

Zákazníci neradi experimentují s neznámými nebo těžko čitelnými značkami. Známé značky jsou automaticky spojovány s vyšší důvěryhodností. Rozpoznatelná značka také pomáhá budovat emocionální vazbu se zákazníky.

A právě důslednost v marketingu je nástrojem k dosažení těchto výhod.

Navíc jsou spokojení zákazníci těmi nejautentičtějšími ambasadory vaší značky. A ještě lepšími ambasadory jsou vracející se zákazníci a fanoušci vaší značky (“fanoušci značky”).

Zároveň není v marketingu většího prohřešku, než když nelze okamžitě identifikovat společnost nebo značku, která za sdělením nebo kampaní stojí. Zákazníci musí jasně vědět, kdo k nim promlouvá.

Mezi hlavní výhody, které konzistentnost v marketingu přináší, patří:

  1. pěstování důvěryhodnosti v očích potenciálních zákazníků.
  2. ztělesnění profesionality
  3. podpora loajality
  4. budování značky (láska)
  5. přítomnost společnosti na trhu
  6. šíření pozitivního vnímání společnosti
  7. pověst splňující očekávání a potřeby

Důslednost v marketingu a jeho superhvězdy

Raději se učíme od těch nejlepších.

Těchto 5 společností se stalo lídry ve svém oboru natolik, že jejich jména zosobňují jejich odvětví. Jsou to legendy a důslednost v marketingu jim výrazně pomohla dostat se mezi pověstné 1 % nejlepších.

Apple: vizionářská elegance

Davy dychtivých fanoušků. Nekonečné fronty při uvádění nových produktů na trh. Značka Lovebrand, která se stala náboženstvím. Tohle je Apple. A “Androidi” to vědí také.

Společnost Apple se vydala na cestu spojování formy a funkce a zůstává věrná tomuto poselství. Elegance a modernost se snoubí v každém produktu – v iPhonech, iPadech, iMacích, Airpodech i Apple Watch.

Svým osobitým designovým jazykem, který vychází z industriálního a minimalistického hnutí, se Apple stal lídrem v oblasti produktového designu. Díky tomu, že Apple drží krok s přáním zákazníků po jednoduchých, ale výkonných technologiích, které nejsou na úkor stylu, a často je i předbíhá, zůstává na špičce v oblasti uživatelského komfortu.

Důslednost v marketingu znamená, že společnost zůstala věrná této estetice designu a vtiskla toto sdělení a identitu do své komunikace. A další produkty a služby, včetně Apple TV, Apple Music, Apple Podcasts, Apple Books a dalších.

důslednost v marketingové inspiraci

Zdroj: Apple Design Resources

Nike: Tak už to opravte.

V odvětví sportovního oblečení neexistuje dominantnější značka než Nike. Společnost dlouhodobě používá ve všech svých celosvětových reklamních kampaních jednotnou barevnost, písmo a logo a především jednoduchý slogan, který se stal mantrou “Just Do It”.

Společnost Nike se stala vzorem v oblasti budování značky a marketingové strategie, který studují a napodobují společnosti po celém světě. Právě důslednost v marketingu vynesla společnost mezi elitu značek.

“Just Do It” je jedním z nejznámějších sloganů v historii a v září oslaví 35. narozeniny.

Společnost jej nepřestala používat od svého vzniku. Slogan také vyjadřuje étos značky jako soutěživý, působivý, přímý, ale také štíhlý a silný, což jsou základní vlastnosti vrcholových sportovců.

A nikoho by ani nenapadlo spojovat ho s posledními slovy vraha před popravčí četou, která slogan vlastně inspirovala (Gary Gilmore, 1977).

Součástí výbavy Nike je samozřejmě i ikonické logo, které společnost reprezentuje od roku 1971. Společnost zůstává ve své značce a globální marketingové strategii konzistentní po celá desetiletí a tyto dvě složky nezměnila. Její konkurent Reebok, kdysi přezdívaný “zabiják Nike”, změnil od roku 1987 svůj slogan více než čtrnáctkrát.

Společnost Nike úspěšně přizpůsobila tón hlasu pro všechny kanály, včetně těch nejnovějších, jako je NFT a metaverse.

důslednost v marketingové inspiraci

Zdroj: eGamers.io

Coca-Cola: Jednoduchost + přímočarost = nadčasovost

Dinosaurus mezi značkami. A stále nahoře.

Důslednost v marketingu společnosti Coca-Cola provází společnost a její produkty napříč několika generacemi. Tento černý nápoj s jasně červenou etiketou je tu s námi již úctyhodných 137 let.

Dlouhodobost se projevila i v logu, které se výrazně nezměnilo. Jednoduchý, ale účinný design je navíc okamžitě rozpoznatelný – to je znak silné a úspěšné nadnárodní značky.

Dlouhodobý úspěch společnosti Coca-Cola nespočívá jen v jejích produktech, které se staly téměř každodenní součástí života lidí ve všech částech světa. Značka Coca-Cola překračuje hranice výrobku, protože se stala synonymem životního stylu. Značka společnosti je organicky spjata s emocemi a navíc se stala symbolem mládí.

Základem marketingové strategie je nezaměnitelná stoletá láhev, která je poctou tvaru kakaového bobu. Logo bylo přidáno v roce 1923.

Zajímavé je, že cílem marketingu společnosti Coca-Cola nebylo přivést potenciální zákazníky k ledničkám s osvěžujícími nápoji. Primárním cílem propagace Coca-Coly bylo zvýšit spontánní zapamatování značky a rozšířit povědomí o ní.

Důslednost v marketingu společnosti Coca-Cola učinila ze značky její nejcennější aktivum.

“Kdyby Coca-Cola přišla při nějaké katastrofě o všechna svá aktiva spojená s výrobou, společnost by přežila. Kdyby však všichni spotřebitelé náhle ztratili paměť a zapomněli vše, co souvisí s Coca-Colou, společnost by zkrachovala” – vysoce postavený manažer společnosti Coca-Cola.

důslednost v marketingové inspiraci

Zdroj: The Brand Gym

Mercedes-Benz: Luxus a spolehlivost i pro mileniály

Značka Mercedes-Benz, známá svými luxusními vozy, se stala synonymem pro vytříbenost, pohodlí a eleganci.

Od vkusného designu až po ikonický emblém s třícípou hvězdou – Mercedes-Benz se usilovně snaží budovat image sofistikovanosti.

Filozofie prémiové automobilky – nadřazenost, sofistikovanost a spolehlivost – se přenesla i do exkluzivních služeb, jako jsou např.:

  • přizpůsobené nastavení vozidla,
  • přístup do exkluzivních letištních salonků,
  • a individuální telefonickou asistenci zkušených spolupracovníků.

Na rozdíl od jiných značek se Mercedes-Benz rozhodl osvěžit svou image novou firemní identitou za určitým účelem:

  • sladění online a offline marketingových aktivit
  • a oslovení mladší generace spotřebitelů.

Navzdory této omlazovací kúře zaměřené na značku zůstala zachována důslednost v marketingu.

Modré logo Mercedes-Benz bylo nahrazeno bílou hvězdou na černém pozadí. A ikonické logo se stalo součástí fasády showroomů namísto samostatné značky zasazené do exteriéru.

Společnost také provedla kosmetické změny v interiéru svých prodejen. Pastelové barvy nahradila minimalistická kombinace černé a bílé a identitu značky podtrhlo vybavení interiéru z ořechového dřeva. Výsledek: “moderní design, ale stále luxusní”.

Provozní ředitel Robert Muller pak při vysvětlování motivace pro změnu značky zdůraznil význam konzistence v marketingu: “Ať už s námi zákazníci komunikují jakkoli – online, fyzicky, v pop-up kioscích nebo na mobilních zařízeních – snažíme se dosáhnout jednotného zážitku z těchto prostředí.”

důslednost v marketingové inspiraci

Zdroj: Mercedes-Benz

Amazon: vše pro každého a pohodlně

Amazon se stal pojmem a zákazníci mají k dispozici nekonečné množství produktů a možností. Díky svému jedinečnému modelu dodávek just-in-time se zdá být ideálním místem pro předání nejen všech potřeb pro domácnost.

Přidejte vtipné reklamy a obrovské množství věrnostních programů a pochopíte, proč se Amazon stal oblíbenou značkou. Společnost si navíc vybudovala lovebrand nejen v očích zákazníků, ale svými kroky povýšila svou značku na lovebrand zaměstnavatelů.

Amazonu se podařilo vybudovat si pozici jedné z nejsilnějších společností na světě, která dokáže nabídnout vše, co lidé potřebují, pod jednou neustále se vyvíjející střechou a s velmi pohodlným spotřebitelským zážitkem.

Při svých globálních aktivitách nikdy nezapomněla, že důslednost v marketingu je mocnou zbraní při upevňování dominantního postavení, a to nejen v primárním sektoru domácích potřeb.

Marketingoví odborníci ocenili, že Amazon předvedl“umění konzistence”.

Značka Amazon je jasně, důsledně a konzistentně zachována na všem, co se týká společnosti: od krabic s produkty až po mobilní aplikace.

Důvod?

Studie společnosti Signal zjistila, že nejdůležitějším faktorem pro to, aby si zákazníci oblíbili jednu konkrétní značku, je “konzistentní zkušenost bez ohledu na to, kde a jak s ní komunikují”.

konzistence amazon

Zdroj: Amazon

5 praktických tipů, jak může důslednost v marketingu pomoci vašemu podnikání

Důslednost v marketingu přitahuje pozornost potenciálních i stávajících zákazníků. Nejasné komunikační výstupy spotřebitele matou a zmatení spotřebitelé ztrácejí zájem a chuť navázat jakýkoli kontakt s vaší značkou nebo společností.

Těchto 5 tipů vám pomůže zajistit konzistentnost vašeho marketingu a neztratit cenný zájem potenciálních zákazníků:

  1. Jasně definujte “tón hlasu” své značky.
  2. Vytvoření šablon pro příslušné materiály
  3. Příprava manuálu značky
  4. Školení kolegů v používání jednotného stylu
  5. Pravidelně monitorujte svou značku

1. Jasně definujte “tón hlasu” značky

Nalezení správného “tónu hlasu” pro vaši značku je důležitou součástí budování interakce se zákazníky. Hlas je v podstatě osobnost vaší společnosti a ztělesňuje vaše hodnoty a poselství.

Definování tónu hlasu pomáhá budovat důvěru tím, že u zákazníků vytváří očekávání, která budou při komunikaci s vámi naplňovat. Správný hlas značky by měl ztělesňovat základní hodnoty společnosti a zároveň zůstat výrazný, autentický a rozpoznatelný.

Jasné definování tónu hlasu vaší značky vytváří základní rámec konzistence, který pak budete dodržovat ve všech digitálních i běžných kanálech. A také připravuje půdu pro budování trvalejšího vztahu se zákazníky a širší veřejností.

2. Vytvoření šablon pro příslušné materiály

Tajná zbraň každého marketéra: standardizace.

Bezchybnou konzistenci marketingu zajišťuje příprava šablon pro všechny relevantní materiály. Tímto způsobem získáte záruku, že nedojde ke svévolné úpravě materiálů a nehomogenitě v komunikaci vaší značky.

Ať už je vaše zaměření jakékoliv, ať už se jedná o produkty pro masový trh, B2C nebo B2B, připravte pro své kolegy nejčastěji používané materiály, které podpoří zejména vaši jedinečnou vizuální identitu:

  • hlavičkové papíry
  • vizitky
  • e-maily (nebo značkové podpisy e-mailů).
  • domovská stránka a vstupní stránka
  • vizuály pro jednotlivé sociální platformy
  • náhled titulku pro videa na YouTube
  • PPC reklama
  • balení výrobků

3. Připravte manuál značky

Vypracování manuálu značky vám pomůže zachovat a posílit identitu značky. Dobrý manuál značky nebo alespoň jasné pokyny, jak zacházet se stylem značky, pomohou při koordinaci kolegů napříč projekty. Předejdete tak odchylkám v designových prvcích, barevných kombinacích a logu.

Vytvoření stylových pokynů stanoví základní parametry, které musí splňovat všechny marketingové materiály, pokud jde o.

  • o vizuální stránce,
  • logo společnosti (nebo produktu),
  • výběr písma,
  • tón hlasu.

Sjednocením šablon a vytvořením knihovny dokumentů podle manuálu značky ušetříte spoustu času při tvorbě marketingových materiálů a snadno udržíte konzistenci všech dokumentů.

Důslednost v marketingu je obzvláště důležitá pro začínající firmy, které se snaží zkrátit startovací křivku, jako jsou start-upy, a rychle si vybudovat rozpoznatelnou značku se silnou pozicí.

4. Školení kolegů v používání jednotného stylu

Důslednost v marketingu se týká všech kolegů, nejen marketingového oddělení.

Školení kolegů v týmech o správném používání tónu hlasu. Projděte s nimi manuál značky a vysvětlete jim různé aspekty správné komunikace značky.

Zpřístupněte jim připravené šablony na jednom místě. A zeptejte se na jejich potřeby a případné materiály, které používají při své práci a které by měly být opatřeny značkou.

Můžete odhalit kanál, kterým vaši kolegové komunikují (např. v B2B), a přitom nepracovat se značkovými vizuály nebo korporátním tónem hlasu, pokud jde o přijaté pokyny.

Nezapomínejte na pravidelná školení v případě rebrandingu, zavádění změn nebo při nástupu nových kolegů.

důslednost v marketingové inspiraci

5. Pravidelně monitorujte svou značku

Konzistenci marketingu zaručuje také pravidelný monitoring firemních výstupů a kontrola, zda nedochází k samovolným odchylkám od základního nastavení komunikace značky.

Monitorování značky zároveň slouží jako test, zda spotřebitelé a potenciální zákazníci se značkou komunikují tak, jak bylo původně zamýšleno.

Některé prvky mohou vyžadovat revizi na základě pozorování. Účinným způsobem, jak odhalit, jak zákazníci vnímají vaši značku, je

  • použití analýzy dat,
  • průzkumy mezi zákazníky,
  • zpětná vazba,
  • průzkum trhu
  • a trendy v sociálních médiích.

Monitorování značky vám umožní být proaktivní, a ne reaktivní.

Máte plnou kontrolu nad tím, jak veřejnost vnímá vás nebo vaši společnost nebo jak s ní komunikuje. To vám dává dostatečný prostor pro úpravu vašich výstupů, pokud se změní okolnosti nebo priority.

Ani Mercedes-Benz se neostýchá osvěžit svou 120 let starou značku a začít oslovovat mileniály.

Pamatujte, že základem efektivního a správného marketingu je svatá trojice:

  • Frekvence,
  • Význam,
  • a samozřejmě důslednost.

A tyto tři prvky jsou také klíčem k rozpoznatelné značce a budování pozitivní zákaznické zkušenosti.

Nejste si jisti, zda vám důslednost v marketingu pomáhá plnit vaše komunikační a obchodní cíle? Obraťte se na naše odborníky, kteří vám pomohou vybudovat nepřehlédnutelnou a rozpoznatelnou značku.

 nextlevel@monkeymedia.sk  

   +421 910 954 999

© MONKEYMEDIA 2022


 nextlevel@monkeymedia.sk      +421 910 954 999 © MONKEYMEDIA 2022