Tajemná síla barev: Jak ovlivnit zákazníky pomocí grafického designu
Barvy jsou nezbytnou součástí našeho každodenního života. V grafickém designu jsou ještě důležitější – ovlivňují, jak značky vnímáme, zda si je pamatujeme a jaké emoce v nás vyvolávají.
Rád bych vám toto téma představil zábavnějším a praktičtějším způsobem. Oslovil jsem naše designéry Simona a Maria. Kluci nám nejen pověděli o tom, jak barvy fungují, ale přidali i několik zajímavých příkladů ze své práce. Udělejte si kávu, pohodlně se usaďte a společně s námi se přesvědčte o síle barev!
Myslíte si, že psychologie barev je klíčem k úspěchu v grafickém designu?
Simon:
“Rozhodně ano… na první pohled se může zdát, že na tom nezáleží a že to, co je hezké, funguje, ale není to tak docela pravda. Barva v designu působí na lidi v první řadě způsobem, který si zákazník často vůbec neuvědomuje, a celkový dojem ovlivňuje někde v pozadí lidského vnímání, jen podvědomě. Dokážete si vůbec představit, že by McDonald’s používal jinou paletu než červenou a žlutou? … Ne… neumíte. A pokud ano, je to děsivá představa 😀 Klíčem je vždy vědět, co děláte, pro koho to děláte a jaká je cílová skupina. Od toho se pak odvíjí váš úspěch, a to nejen ve výběru barev.”
Mário:
“Pomocí barev můžeme sdělit to, co slovy často nelze. Například v identitě značky přispívají barvy k charakteru výrobku a interpretují výraz značky, který chceme lidem prodat. Správnou volbou barevné palety můžeme odlišit, vyzdvihnout a zdůraznit jedinečnost značky a umocnit celkové emoce, čímž se značka/výrobek stane pro veřejnost atraktivnější a srozumitelnější. Při výběru barev se vždy zaměřujeme na to, aby výrobek vypadal moderně, nadčasově a měl schopnost oslovit správné publikum.”

Které barvy podle vás nejlépe vyvolávají u zákazníka emocionální odezvu a proč?
Simon:
“To záleží na tom… existují určitá pravidla o tom, jak barvy na lidi působí a jaké pocity v nich vyvolávají. Například: červená barva vyvolává v lidech pocit síly, energie, vzrušení nebo lásky. Modrá barva vyvolává v lidech dojem důvěry, klidu, věrnosti. Zelená barva lidem připomíná přírodu, svěžest, kvalitu atd. Ale je tu jedno velké ALE… V dnešní době je velmi vítané a zajímavé tato pravidla porušovat a vyvolávat v lidech pocity u produktů a služeb tam, kde byste to nečekali, a používat barvy tak, aby se spolu “tloukly”. Zní to složitě… ale proč byste nemohli u advokátní kanceláře místo “nudné modré” použít oranžovou barvu s akcentem?”.
Mario:
“Mohou to být barvy, které si zákazník spojuje s určitými asociacemi. Na to, co už člověk dobře zná, je obvykle rychlejší a spontánnější reakce. Zároveň se snažíme vyhnout zavedeným stereotypům a přistupovat k emoční reakci kreativně. Rádi se pouštíme do výzvy, jak se lze odlišit od konkurence a zároveň zachovat jasnou image. Proto raději volíme netradiční kombinace nebo barvy, které mají nadčasový charakter.”
Byl nějaký projekt, kde jste musel experimentovat s netradičními barevnými kombinacemi? Jak to dopadlo?
Simon:
“Určitě jich bylo několik… Ale čerstvě mám v paměti klienta společnosti Pharminfo, který podniká ve farmaceutickém průmyslu. Z nějakého takového ‘laického’ nebo standardního pohledu by se farmaceutický průmysl prezentoval v typickém zeleném, modrém nebo žlutém spektru. Ale záběr tohoto klienta je mnohem širší a zajímavější, netočí se jen kolem léčiv a zdravotnictví. Společnost Pharminfo se věnuje registraci a správě farmaceutických výrobků. Informace o nich pak zpřístupňuje z centrálního zdroje. Udělal jsem to trochu techničtěji, ale jde o to, že jejich působnost je spíše v technologické sféře. Proto jsem se rozhodl pojmout jejich barevné schéma úplně jinak a jako akcentní barvy jsem zvolil oranžovou a růžovou. Nehodí se to k sobě? Nechám na vašem posouzení, jestli to funguje, nebo ne 🙂 Ať už se vám to líbí, nebo ne. Fantazii se meze nekladou a já osobně jsem z výsledku tohoto projektu nadšená.”
Mario:
“Než se rozhodneme použít danou paletu barev, musíme si být stoprocentně jisti, že tato volba bude fungovat a že tyto experimenty budou ve výsledku vypadat dobře. S klienty se nepouštíme do experimentů, kdy si chceme jen vyzkoušet, jak to bude vypadat. Zároveň to, co někdo může považovat za netradiční, my designéři jsme si všimli jinde a funguje to dobře.”
Dělají firmy při používání barev ve svém vizuálním stylu nějaké časté chyby?
Simon:
“Existuje několik… 🙂 Nikdy není dobré, když má klient představu o barevném schématu své značky na základě něčeho jako “ale mně se moc líbí růžová barva”. Kdykoli je to možné, snažím se vyhovět i těmto případům, ale někdy to bohužel nejde a je to spíš na škodu. Další velkou chybou, a to nejen při výběru barev, je, že se klient příliš soustředí na svou konkurenci. Má pocit, že konkurence funguje, a proto, aby jeho firma fungovala stejně dobře, musí používat vše, co používají oni… a tedy i barvy. Podle mě špatný přístup. Od konkurence se můžeme inspirovat, ale rozhodně nechceme být jako oni, právě naopak.”
Mario:
“Obecně bych řekl, že nejčastější chybou firem je svěřit vizuální komunikaci značky začínajícím amatérům. Protože můžete mít sebelepší výrobek, dobrý obchodní plán, management a vynikající reference, ale pokud máte amatérský design, je velká pravděpodobnost, že vás lidé budou také považovat za amatéra. To platí zejména pro začínající značky, které se potřebují prosadit a upevnit své místo na trhu. Kvalitní grafický design dokáže prodat prakticky cokoli, protože jak se říká, “obal prodává”.
Barvy mají v grafickém designu obrovskou sílu. Správně použité barvy mohou značku posunout na zcela novou úroveň. Věříme, že vás postřehy našich designérů inspirují k vytváření odvážných a jedinečných barevných kombinací. Pokud máte dotazy nebo hledáte odbornou radu, neváhejte nás kontaktovat – rádi vám pomůžeme s vašimi projekty!
| |
© MONKEYMEDIA 2022 | |
|---|---|---|

